Skip to main content

Als u onlangs (opnieuw) bent gestart als wethouder zult u de komende vier jaar weer diverse competenties ontwikkelen en op verschillende beleidsthema's ervaring opdoen. Helaas weten 'buitenstaanders' op de arbeidsmarkt niet vaak wat een wethouder doet. Daarom is het van belang om uw wethoudersperiode als springplank voor uw loopbaan te gebruiken. Bovendien kan het wethouderschap van de ene op de andere dag afgelopen zijn. Het is goed om daarop voorbereid te zijn.

Allereerst is het van belang om uw competenties en persoonsprofiel in kaart te brengen, eventueel met behulp van een ontwikkelassessment. Wethouders zijn vaak goede generalisten en hebben een divers samengesteld CV. Hierdoor is het voor de buitenwereld niet altijd duidelijk wat een wethouder te bieden heeft. Het is de kunst om uit uw brede werkervaring een aansprekend persoonsprofiel te destilleren, waarmee u uw unieke competenties en inhoudelijke specialiteiten in de etalage zet. Dit persoonsprofiel kunt u gebruiken voor uw CV en voor uw Linkedin-summary.

De inventarisatie van uw sterke kanten en inhoudelijke specialiteiten vormt de basis voor Plan B voor uw loopbaan. Centrale vraag is: welke toegevoegde waarde heeft u voor de arbeidsmarkt? Passende beroepsrichtingen voor wethouders zijn bijvoorbeeld: bestuursadvies, public affairs, mediation, toezicht, of kwartiermaker. Plan B geeft richting aan uw persoonlijke ontwikkeling, bijvoorbeeld richting management, bestuurlijke functies of een verdieping van uw inhoudelijke expertise. Als u gedurende uw ambtstermijn hier strategisch mee aan de slag gaat, komt u goed beslagen ten ijs.

Uw competenties kunt u gebruiken om een aansprekend CV of resumé op te stellen. Zorg voor een aantrekkelijke lay-out zodat u in positieve zin opvalt. Benoem ook voor een aantal 'triggers' in de tekst, zodat buitenstaanders geprikkeld worden om u uit te nodigen voor een netwerkgesprek.

Wethouders zijn vaak met name zichtbaar in de eigen gemeente en regio. Om alvast voor te sorteren op een toekomst buiten het ambt, is het van belang om breder zichtbaar en vindbaar te zijn. Social media kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. U kunt zich in dit kader op Linkedin profileren met een pakkende samenvatting van uw kwaliteiten. Ook is het mogelijk om lid te worden van thematische Linkedin groepen. In deze groepen kunt u relevante ontwikkelingen op uw vakgebied volgen en meedoen aan actuele discussies.

Maak tijdens het wethouderschap tijd in uw agenda vrij voor netwerkbijeenkomsten op uw vakgebied, en maak hierin strategische keuzes.Dat betekent dat u ook regionaal of landelijk zichtbaar wordt. Binnen uw portefeuille ontwikkelt u een aantal inhoudelijke specialiteiten die wellicht voor uw toekomstige loopbaan concrete mogelijkheden kunnen opleveren. In dit kader kan het handig zijn om expertise- en netwerkbijeenkomsten te bezoeken die hierbij aansluiten. Kijk ook eens naar bijscholing, bijvoorbeeld master modules Public Management.

Tenslotte is het aan te bevelen om tijdens uw wethouderschap sparring partners te zoeken waarmee u over uw loopbaan kunt praten. Ook is het zinvol om ondersteuning te organiseren bij een loopbaancoach voor bestuurders. Hierdoor hoeft u niet zelf het wiel uit te vinden, en kunt u ook objectief uw competenties in beeld laten brengen. In deze coachingsgesprekken wordt u vaak op nieuwe ideeën gebracht, en komt u even los van de hectiek van het wethouderschap.

Kortom: met bovenstaande handreikingen en concrete acties is het wethouderschap niet meer een gat in uw CV, maar een springplank voor uw loopbaan! Voor meer info: www.titialont.nl of bel 06-23259604.

  • Aangemaakt op .

Als coach begeleid ik gestopte bestuurders (vooral oud-wethouders) in hun loopbaan. Sommigen zijn zelfs 12 jaar wethouder geweest en moeten heel erg wennen aan het ambteloze bestaan. Immers, als je positiemacht hebt plus een 'hofhouding', kijken veel mensen tegen je op. Bovendien kun je vanuit jouw specifieke positie koers bepalen en sta je vaak in de schijnwerpers.

Veel oud-wethouders zijn geneigd om maar weer snel een andere baan te zoeken, vanuit een soort reflex. De overgang van een vaak 70-urige werkweek naar thuiszitten valt hen zwaar.

In mijn coaching besteed ik in de beginfase veel aandacht aan de vraag: "Wie ben je als niemand kijkt?" Als je achter je echte drijfveren komt en jouw beste plek in deze samenleving herontdekt, kun vanuit rust en bezinning weer vooruit kijken. Het is een investering om hier ruim de tijd voor te nemen, en je toekomstplannen ook samen met je partner te bespreken.

Regeren is vooruitzien, maar in dit geval ook een pas op de plaats maken!

  • Aangemaakt op .

Ik begeleid veel oud-wethouders die om diverse redenen zijn gestopt bij hun gemeente. Omdat bestuurders publiekelijk vaak onder een vergrootglas liggen, is er soms sprake van imagoschade. Sommigen vinden het zelfs moeilijk om in hun eigen omgeving boodschappen te doen, naar recepties te gaan etc.

Deze oud-bestuurders hebben tijdens het wethouderschap veel competenties ontwikkeld. Ze kunnen snel schakelen in het speelveld, hebben soms als mediator opgetreden, visie en innovatiekracht getoond en als een ambassadeur voor de gemeente opgetreden. De buitenwereld heeft vaak geen idee wat een wethouder doet. Velen denken dat het niet eens een fulltime baan is en dat je vooral bezig bent met lintjes knippen.

Voor oud-wethouders is een tijd van bezinning van belang om hun echte passie en beste kwaliteiten te (her)ontdekken. Loopbaancoaching en het voeren van netwerkgesprekken kunnen hierbij behulpzaam zijn. Maar als ze hun echte passie hervinden, zie je dat ze weer gaan schitteren, makkelijk nieuwe contacten aangaan en zinvol werk vinden. Het is mooi als coach dit proces van dichtbij te mogen meemaken. Maar het zou nog mooier zijn als organisaties meer openstaan voor de toegevoegde waarde van deze bijzondere doelgroep!

  • Aangemaakt op .

Nog een paar maanden, en dan staan de gemeenteraadsverkiezingen weer voor de deur. Dat betekent dat veel wethouders op zoek zullen gaan naar een nieuwe uitdaging. Deels zelf gepland, deels op basis van de coalitievorming. De prognoses zijn dat er meer dan 500 wethouders gebruik zullen gaan maken van wachtgeld, binnen de APPA-regeling.

Wat mij als bestuurderscoach al jaren verbaast, is dat er geen mobiliteitsbureau voor oud-wethouders is. Ontzettend veel talent komt noodgedwongen achter de geraniums te zitten, en maakt gebruik van gemeenschapsgeld. Waarom benutten we dat talent en geld niet beter? Als een wethouder in gemeente A stopt, kan hij/zij toch best van toegevoegde waarde zijn voor een andere gemeente? Daar hoef je geen duur bureau voor in te huren.

Bij het rijk kunnen topambtenaren terecht bij de Algemene Bestuursdienst, en kunnen zo vaak hun loopbaan op een soepele manier vervolgen. Ik pleit er daarom voor dat er een mobiliteitsbureau voor lokale bestuurders komt, gesteund door BZK en de VNG. Uiteraard blijft het van belang dat oud-wethouders hierbij enige vorm van loopbaanondersteuning krijgen, omdat ze zich opnieuw moeten profileren, en hun toegevoegde waarde scherp in beeld moeten krijgen.

Ik hoop van harte dat mijn signaal wordt opgepakt en dat er concreet iets voor deze doelgroep gaat gebeuren. Dat zal het imago van oud-wethouders ten goede komen en de gemeenschap veel wachtgeld kunnen besparen!

  • Aangemaakt op .

Social media voor bestuurders: Wat en wanneer?

Bepaal eerst je (loopbaan)doelstelling, kies dan een geschikt medium. Anno 2017 is de meeste winst te behalen op Facebook, YouTube en Instagram. Zorg dat jij je Linkedin en Facebookpagina etc. op orde hebt, en dat je niet als meerdere persoonlijkheden overkomt. Je bent 1 merk, ongeacht het medium. Verwijs eventueel door naar je persoonlijke website of maak een zakelijke Facebook-pagina aan. Probeer origineel en authentiek te zijn, op een manier die bij jou past!

En schiet niet door in je enthousiasme….

Veel succes! Bel gerust als je nog vragen hebt, Titia Lont - 06 23259604

Social medium

Wat (doelstelling)

Wanneer (beste tijdstip)

Twitter

 

  • Mening delen
  • Reageren op anderen
  • Geschikt voor de politiek
  • Minder geschikt voor bestuurders en toezichthouders

 

  • 1 post per dag
  • van 13-15 uur

 

Linkedin

 

  • Zakelijk netwerk
  • Contacten warm houden
  • Nieuw netwerk aanboren
  • Jezelf en je business promoten

 

  • 1 post per dag
  • van 7-10 en 17-18 uur

Facebook

 

  • Zakelijk en privé door elkaar
  • Je kunt een brede doelgroep bereiken
  • Pas op voor imagoschade (b.v. veel foto’s van bierdrinken)

 

  • meer posts per dag
  • van 13-16 uur

YouTube

 

  • Video’s en vlogs delen
  • Perfect voor personal branding
  • Eerst nadenken wat je er mee wilt

 

  • 1 vlog /video per week
  • van 13-15 uur

Instagram

 

  • Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
  • Eventueel tekst in steekwoorden
  • Maak een link naar je website

 

  • zo frequent mogelijk
  • van 14-15 en 21-24 uur

Pinterest

 

  • Je creatieve kant laten zien
  • Je bereikt een specifieke doelgroep
  • Zit wat meer in de hobbysfeer maar kan leuke aanvulling zijn.

 

  • onbeperkt
  • van 14-16 en 20-24 uur